čtvrtek 2. dubna 2015

Velikonoce

Rozhodla jsem se tento článek napsat proto, abych se dozvěděla něco nového a zároveň to někomu snad i předala. Nevím, kolik toho o Velikonocích víte, zdali je vůbec slavíte, nebo jsou pro vás Velikonoce jen pondělní šmigrust. Pro mě to jsou už třetí Velikonoce, které prožívám úplně jiný způsobem.

Vím, jak jsem se kdysi na tenhle typ článků kriticky dívala a jak jsem je odmítala číst. Pamatuju si, že jsem takové blogy hned zavírala, nezajímalo mě to, připadalo mi to fanatické. Teď mám ale jakousi potřebu o tom něco napsat, aby si lidi nemysleli, že Zelený čtvrtek je jen den, kdy se pije zelené pivo.

Asi většina z vás ví, že Velikonoce jsou pro křesťany největší, nejdůležitější, a myslím, že svým způsobem i nejkrásnější svátek v roce.

Aslan... Vyžívám se momentálně v Narnii a v symbolech v ní ukrytých, proto nenajdu obrázek který by se tu hodil lépe.
Zelený čtvrtek, Velký pátek, Bílá sobota. Tři dny označované jako triduum. Zapomeňte na pondělí! Avšak již předtím, o Květné neděli, začíná Svatý týden, vyvrcholení církevního roku.

Květná neděle.
Připomíná se, jak Ježíš vjel do Jeruzálema a čtou se i texty o jeho ukřižování. Hned na úvod se také žehnají ratolesti, což má vyjadřovat "ochotu zemřít tomu, co není Boží, aby to, co Boží je, v nás zvítězilo".

Zelený čtvrtek.
Začátek tridua. Obřady se týkají poslední večeře Páně. Poslední jídlo, které otevírá cestu do budoucnosti pro všechny. Ustanovení eucharistie (jedna z křesťanských svátostí). Naposledy (až do Bílé soboty) zní v kostele zvony. Z oltáře se odnáší plachty a také kříž (má to symbolizovat zrazení a odpuštění Krista).

Velký pátek.
Postní den. Půst má připomínat lidem smrt Ježíše, která připadá právě na tento den. V kostelech se čtou pašije (Učili jste se o nich v literatuře? Jsou to texty popisující Kristovo utrpení a jeho cestu k Otci.)

Bílá sobota.
Probíhají modlitby u Kristova hrobu (symbolického) a přemýšlí se o jeho smrti... Stále se drží půst. Protože podle židovského počítání času začíná nový den již po západu slunce, tak večer se slaví Velká noc (označuje se to jako vigilie).
Jedná se o nejkrásnější mši v roce. Pokud jste někdy byli na Štědrovečerní mši, tak to je slabý odvar. Bílá sobota má krásnou atmosféru. Začíná se venku (dochází k svěcení ohně), pak se pokračuje dovnitř kostela, kde je první část mše tma. Čtou se texty, které mají připomínat cestu ke spáse. Dochází ke křtu dospělých. Doporučuju zažít tu atmosféru, prožít to tajemství, radost.

Hod Boží velikonoční.
Neděle oslavující zmrtvýchvstání - tak, jako všechny neděle v roce.

Na závěr článku... Chtěli byste i nějaké jiné takové články? Zajímáte se někdy o křesťanství, nebo se tomu vyhýbáte?

5 komentářů:

  1. Ja neverím žiadnemu náboženstvu ale je to krásne. Len mi je občas ľúto , že dnes už sviatky niesu o tom o čom pôvodne majú byť ale hlavne o jedle a alkohole.

    OdpovědětVymazat
  2. Moc hezký a zajímavý článek :) Určitě by mě takové články zajímaly. Já sice věřící nejsem, ale třeba zrovna moje nejlepší kamarádka ano a občas jsem si s ní o tom povídala.
    Jinak my teda Velikonoce nijak neslavíme. Mamka nemá ráda šmigrust, takže doma zavedli to, že nám po bytě poschovávají vajíčka a my se předháníme, kdo jich najde víc :D Ani babička s dědou, u kterých teď jsem, to nijak neslaví... babička chce akorát upéct beránka...

    OdpovědětVymazat
  3. Pěkný článek na vysvětlení lidem, co to neznají :)

    OdpovědětVymazat
  4. Nenávidím. Nenávidím! Nenávidím Veľkú noc. Ako ateistke mi to príde pre mňa úplne nezmyselné a hrozne ma rozčuluje, že aj my doma dodržiavame Veľkú noc, šibačky a sprostosti. Chápem zmysel pre kresťanov, ale mňa to vytáča.

    OdpovědětVymazat
  5. Moc hezky napsané. Jsem věřící, ale tak nějak vnitřně a vajíčka, mrskut ap. mě nebaví...

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Tvůj komentář :)