Tento článek (rubrika) má tři důvody - abych si pamatovala dojmy z předmětů, abych se s vámi aspoň trochu podělila o to, co ve škole dělám (i když kromě názvů předmětů nějak hlouběji nerozebírám, co se v kterém předmětu probírá), a snad kdyby někdy někdo hledal něco o studiu mého oboru (Lékařská genetika a molekulární diagnostika), tak aby mu to bylo nápomocné...:)
Biochemie.
Laboratorní cvičení mají pětihodinovou dotaci. Vypadá to jako hrůza, ale většinou to tak není. Asi jen jednou jsme tam byli fakt dost dlouho, ale to proto, že nám nevyšla jedna titrace. Rozhodně jsou tak stokrát jednodušší, než praktikum z chemie, i proto, že se pracuje ve skupinkách. Nejtěžší protokol byl asi ten poslední, protože jsme nikdo nechápali, co se po nás chce:D
Přednášky jsou většinou docela monotónní a ne tak zábavné, jak by člověk od biochemie čekal. Pan profesor ale míval sem tam dobré vtípky a hlavně působí strašně mile. Na zkoušku jsou předem zadané okruhy otázek, takže pokud se je naučíte, není problém. Hodně lidí kašle na metabolismy, protože to vypadá nesplnitelně, ale vůbec to tak není, dá se v tom najít logika:) Ještě se na zkoušce vyskytují čtyři vzorečky, k jejichž poznání vám můžou právě znalosti z metabolismů pomoci.
Buněčné a tkáňové kultury.
Skvělý předmět s jednohodinovou dotací, který skončil po 8 týdnech... Přednášky mají přesah do praxe, což je super a rozhodně se vyplatí pro každého, kdo má v plánu pracovat v laboratoři:)
Biostatistika.
Děs, děs, děs. Přednášky furt odpadávaly, neprojdou se žádné příklady... Chtělo by to cvika... U zkoušky může mít člověk jakékoliv materiály - někteří měli dokonce NTB, což však většinou člověka už nespasí...
Hematologie.
Největší strašák tohoto semestru. Cvika jsou spíše přednášky, takže si nevyzkoušíte... Zápočet je ovšem skutečně jednoduchý a brzy zjistíte, že i cvičící jsou v podstatě milé dámy:) Na přednášky se podle mě vyplatí chodit, protože zjistíte, co je skutečně důležité, a některé věci se pak lépe pamatují. Zkouška je náročná, ale někteří ji zvládali i bez průběžné přípravy... já se to ze strachu učila celý semestr a pak jsem těsně před zkouškou už furt jen opakovala - takže to možná nebylo nezbytně nutné. Zkoušel mě doktor a ptal se na věci, které nejsou ani v knize ani v prezentacích, nebo o kterých nám řekli, že je po nás chtít nebudou... Každopádně na to ale asi nebral ohled v hodnocení.
Genetika II.
Přednášeli tři různí vyučující... dva měli poutavá témata, u kterých člověk hltal skoro každé slovo (koho by nebavila genetika chování), ale třetí (naneštěstí ta, která zkoušela) byly pro mě uspávající.. Celkově jsem ale tenhle předmět čekala záživnější, ale v podstatě to byla rozšířená Obecná genetika. Zkouška je docela divná - člověk má sám 10 minut mluvit o jednom z patnácti témat a není čas na přípravu. Pro mě to bylo v pohodě, ale vím, že u některých otázek se po tom desetiminutovém projevu ptala na nějaké další věci, které už bylo složitější odpovědět (nebo chtěla slyšet konkrétní větu a ne jinak), což negativně ovlivnilo známku...
Úvod do bioetiky
Předmět velmi zajímavý, i když pro mě utrpení byly některé ty zákony. Učení na zkoušku je však pohodové a dokonce mě i bavilo. I vzhledem k přístupu vyučující musím říct, že to je asi jeden z nejlepších předmětů tohoto semestru.
Fyziologie I.
Dva vyučující. Paní doktorka se asi snažila o co největší srozumitelnost, občas se mi ale zdálo, jako by to nepřednášela vysokoškolákům. Pan doktor působí také hrozně mile, navíc často přidává příklady z praxe. Celkově přednášky hodnotím jako obohacující, ovšem ne k zápočtovému testu... Kvůli němu doporučuji dělat si ty průběžné testy, protože v otázkách je hrozně moc věcí, které se neříkaly na přednáškách a někdy je nenajdete ani v chytrých knihách....
A teď volitelné předměty.
Analýza obrazu a mikrofotografie v biologii.
Nuda.. Předmět "dobrý na kredity". Některé věci se opakovaly z jiných předmětů.. a většinu času vyučující přednášel hrozně potichu, takže jsem mu nerozuměla ani v druhé řadě.
Biologie nádorů pro nebiology aneb buněčný filosofie.
Před první přednáškou jsem byla na předmět hrozně zvědavá, po první přednášce hrozně otrávená. Překvapivě pro mě byly hůře snesitelné ty biologické části přednášek (přednášky měly biologickou a přesahovou část), což ale mohlo být tím, že jsem měla pondělí hrozně nabité a byla jsem dost unavená... Nakonec předmět vnímám pozitivně. U tohoto předmětu nejde o to, abyste pochopili vznik nádorů, ale abyste začali přemýšlet nad souvislostmi, nad tím, kam míříte. K tomu všemu vám dává prostor, možnost, inspiraci. Vyučující má tendence přirovnávat různé jevy k biologickým (což někteří lidé dovedli do negativních extrémů a možná proto je mi to někdy nepříjemné), zaměřuje to však na každého z nás, ne na nějakou etnickou skupinu a proto to nevidím jako špatné.
Ja asi nikdy výšku nezvládnem :OO Desí ma to učenie a pripravovanie a skúšanie.
OdpovědětVymazat